Mayyaclassic’s Weblog

marilah sama sama hindari kebosanan dalam hiduppp

Jom masak roti jala jom! Februari 5, 2011

Filed under: Pelbagai — mayyaclassic @ 3:23 pm

Semalam rumah saya didatangi tetamu yang ramai atas urusan memakmurkan umat. Kalau orang datang mesti ada hidangan. Ok, memandangkan urusan ini waktu pagi, dalam jam 10 pagi, kami rancang untuk masak sesuatu yang sesuai untuk sarapan. Mak saya kata untuk 4 orang saja. haihh, pelik saya, biar betik. Tapi tak pe, saya masak jugak bihun goreng banyak-banyak . Oww, menunye, bihun goreng dan roti jala. Ada juga baulu.

Saya tengok kakak ipar saya buat roti jala untuk dihidangkan kepada tetamu yang diundang sambil saya buat bihun goreng untuk 15 orang makan. Nampak tak saya sangat penting dalam menjayakan majlis ini. Ini pertama kali saya tengok orang buat roti jala. Saya kagum macam mana roti jala boleh jadi lembut je, cantik warna dan tekstur yang sangat nyaman. Eh, lagi satu, walaupun tak reti buat roti jala, tapi kuah roti jala tu saya yang buat tau.

Tiba-tiba hambik engkau. 12 orang datang bertandang. Gelabah, nasib baik buat bihun goreng lebih, kalau tak, rendam megi la jawabnya. Habis licin bihun goreng 1 kuali besar yang saya buat tu, sempat merasa sesudu aje.Tu pun sedap nak rasa cukup pedas masam masin. Datang bertandang waktu pagi, memang kita kena bajet masak lebih, sebab tetamu mungkin belum sempat sarapan di ruah. ini pengajaran.

Meh, kita tengok bahan-bahan buat roti jala untuk rujukan saya di masa hadapan dan siapa-siapa yang teringin nak buat.

Bahan roti jala

4 cawan tepung gandum

2 biji telur

pewarna kuning atau kunyit

garam seciput

air secukupnya(agak-agak tak cair tak pekat la)

2 sudu minyak masak.

Cara -cara

Senang giler. Masukkan semua dalam satu bekas, kacau sampai sebati. Kemudian, untuk mendapatkan bancuhan yang sangat-sangat sebati, masukkan dalam mesin pengisar, kisar sekejap. masukkan balik dalam bekas, rehatkan selama 15-30 minit. kemudian err, tak tau perkataan yang tepat, tapi, masukkan dalam setengah daripada acuan, kemudian kirai-kiraikan atas pan panas atau tempat yang mamak masak roti canai tu, pastikan leper. Perbuatan mengirai ni mestilah dilakukan dengan cepat agar jalur-jalur roti jala jadi halus. baru cantik. Ah, lagi satu, sebelu beli acuan tu, pastikan lubat acuan tu halus je, baru cantik, tak keluar selambak atas pan tu. 

Bila dah masak, (warna akan jadi kuning layu,paham tak?) , terus gulung menjadi bulat-bulat.

Roti jala boleh dimakan pelbagai cara. Ada yang makan dengan susu, kuah durian, atau kari. Tapi saya semestinya pilih kari. Saya suka kari ayam berbanding daging lembu atau kambing. Saya tak letak resepi kari di sini sebab saya tak ada masalah masak kari. Kalau tak reti sangat pun, rujuk lah belakang bungkusan rempah kari Alagapas, Babas atau Faiza.

Selamat Mencoba

 

2 Responses to “Jom masak roti jala jom!”

  1. soksek soksek bercanda Says:

    haaa masak byk2..15 org mst majlis sarung cincin nih..ekekeke

    • mayyaclassic Says:

      Tak ah, bukan majlis kita, majlis orang lain laa..kalau majlis kita, kita dok jer diam-diam melawa-lawa kat depan melayan tetamu. huhu


Tinggalkan Jawapan

