Mayyaclassic’s Weblog

marilah sama sama hindari kebosanan dalam hiduppp

Ini cerita tentang kerja saya dalam bulan Puasa Ogos 19, 2010

Filed under: Pelbagai — mayyaclassic @ 4:50 am
Saya suka bercerita tentang saya, kerja saya, makanan saya, baju saya, kasut saya, cincin saya, saya lagi dan saya. Self centered.Suka hati saya la, ini blog saya.

Dalam bulan Puasa aka bulan amal jariah ini, secara automatik saya menjadi trauma kepada panggilan telefon dan pigeon hole. Kalau saya periksa pigeon hole, setiap hari sekurang-kurangnya ada lebih dari 5 permohonan sumbangan;meminta kain pelikat dan kain batik, beras, beras pulut, susu, alat tulis Upin dan Ipin, periuk belanga, buah kurma, kurma daging, lampin pakai buang sampailah ke kelonsong ketupat. Timbunan surat yang saya terima dah setebal buku dragon ball. Macam mana nak recommend pada bos?Haihh.Di bawah ni timbunan untuk hari ini sahaja.

Bila telefon berdering saja, dengan serta merta, macam baru lepas telan julap cap sinki, perut saya terus memulas. 80% pemanggil adalah dari orang-orang yang memohon sumbangan ini. Antara perkara menyakitkan hati adalah perbualan seperti:

Mereka   : bila kami boleh pergi ambil sumbangan ni?

Saya        : Aik?bila pulak permohonan kau dah diluluskan?Tetiba saja nak ambik.Ini bukan Jabatan Kebajikan Masyarakat.berlambak   lambak lagi dokumen tengah beratur ni(dalam hati)

ataupun..

Mereka: Hmmm HHmmm (clearkan tekak), ni..cik,  boleh tak proses cepat sikit permohonan kami tu. Ni dah 3 hari kami hantar surat,

                takkan tak proses lagi kot. Mintak nombor telefon bos, saya nak kontek dia sendiri.

Saya     : Cha lam alif kap alif!

Buat masa sekarang, lagi 15% panggilan adalah daripada kompeni yang menganjurkan seminar dan latihan, merayu-rayu untuk diluangkan masa mendengar cerita tentang program mereka. Saya benci. Saya ni sibuk tahu!!<—– kenyataan seolah-olah saya sedang iron baju guna tangan, kepit telefon di telinga, kacau nasik pakai kaki, hayun buaian anak pakai siku.

Dan 5 % lagi adalah panggilan daripada orang-orang pejabat yang banyak masa,tapi banyak kerja. Kerja mereka ialah menjual lipstik avon, tupperware, Menang Glassware cam sial tu, dan penyangkut tudung yang ada 28 lubang. Ada jugak telefon untuk memperdagangkan kuih karas, akar nyior, biskut raya Kuala Perlis dan kasut Leno. haihhh. Semuanya menggalakkan pembayaran secara kredit, bulanan.

10 hari menjelang hari raya, waktu orang lain sibuk beramal ibadat, saya akan jadi pegawai kerajaan sekejap. Meronda segenap ceruk kampung, untuk bagi bantuan, tahun ni ada 350 hamper. Massak la saya dan babu-babu lain. Tapi, wah, saya rasa macam saya sangat berkaliber, bila orang kampung memanggil saya Puan. Hoiiii saya belum berkahwin la!!

Lain-lain kerja adalah mengadap komputer macam kerani cabok, membalas semua surat permohonan yang diterima. Sungguh jemu nak mulakan ayat : merujuk kepada surat tuan bertarikh bla bla bla..haihhh..

 

4 Responses to “Ini cerita tentang kerja saya dalam bulan Puasa”

  1. Mai Salamin Says:

    miahahahahaha… selamat bekerja. kerja yang selamat..

  2. mayyaclassic Says:

    Ye, ni tengah buat surat balasan yang ke 14 hari ni.

  3. cIKGU aSRI Says:

    Salam, hai boleh tahan juga melaser…”hayun buaian anak pakai siku”.. tapi mushkil gak, dah berapa orang anak dah? Tak tahu pun?…. sabar jer

    • mayyaclassic Says:

      Bukan melezer, tapi expresi diri.haha. Mana ada anak lagi sir, tu perumpamaan je.suka meletakkan fakta yang berlebih-lebih.


Tinggalkan Jawapan

