Mayyaclassic’s Weblog

marilah sama sama hindari kebosanan dalam hiduppp

Taj Mahal-Gamitan Tugu Cinta Penuh Pesona April 8, 2010

Filed under: Aku suka Semua — mayyaclassic @ 10:14 am

Kawan saya, kembang hidung bersembang dengan saya tadi. Dengan rasa riak dan bangga diri macam burung merak mengembangkan ekor, sambil dengan suara tone alto, dia menyatakan sedang mempersiapkan diri untuk ke India, ke Taj Mahal hujung tahun ini atau awal tahun depan. Katanya dia sudah mula menyimpan wang untuk ke sana sejak jatuh hati dengan kekasih yang berwajah kalau sekali tengok iras-iras Shah Ruhk Khan,dua kali tengok macam abang abang Bangla yang menyerbu kereta kita untuk di lap selepas keluar dari mesin cuci kereta automatik.Nak menghayati keindahan monumen cinta agung dari Shah Jahan untuk Mumtaz Mahal katanya bersama buah hati tercinta. Saya, hanya tersenyum.

Dengan gaya orang seolah-olah hanya dia seorang saja yang faham sejarah, dia bersyarah; Taj Mahal tu bukti pembinaan empayar Moghul yang gah. Walaupun dah 350 tahun dibina tapi masih utuh, warna tak pernah berubah walaupun tidak dicat dengan Dulux weather shield. Dah tu, dikeliling monumen ini, ada taman-taman. Asyiknya kalau aku dapat bergolek-golek di taman tu dengan Si Shah Rukh Khan aku katanya.

Hampir setengah jam melayan cerita, saya mengantuk. Saya hanya tersengguk-sengguk. Untuk menunjukkan konon-kononnya saya pendengar prihatin, saya hanya bertanya satu soalan,”Hang dah bayar ptptn dah?”. Jawapan berlagak sombong keras kepala,”Alah, aku tak bayar ptptn pun, Malaysia tak akan jatuh miskin.Relax la, enjoy hidup dulu, nanti dah tua, ada duit lebih bayar la. Biarla sekarang aku nak consentrate nak shopping barang-barang nak pi India dulu!”

“Bengong hang ni!!Hang ingat hang boleh lepas imegresen kalau hang tak bayar PTPTN?!!!”. Malas saya nak layan si bodoh sombong angkuh ni.

Dalam hati saya bersyukur, nasib baik saya dah pernah ke Taj Mahal yang pada masa tu, kerajaan belum ishtiharkan pemiutang PTPTN tak boleh keluar dari Malaysia.Kalau tidak saya pun tak dapat merasa indahnya Taj Mahal. Pengajaran: Bayarlah PTPTN anda. Saya akan mula bayar bulan depan. Adei.

Posisi gambar yang wajib diambil kalau ke Taj Mahal.

Pemandangan Taj Mahal Dari Gate Kedua. Ada dua gate yang berbentuk kota untuk sampai ke taj mahal. Kenderaan awam tidak dibenarkan masuk ke dalam radius 2km dari Taj Mahal untuk mengelakkan pencemaran kawasan sekitar yang diperrcayai akan dapat memusnahkan sedikit demi sedikit keindahan dan keaslian Taj Mahal. Jadi kita perlu menaiki pengangkutan khas iaitu Bas yang saiznya besar sikit dari vanyang kononnya mesra alam, berhimpit2 dalam bas itu adalah sangat tidak mesra alam. Bayangkan terpaksa menahan nafas dari terus-terusan menghidu bau bawah lengan(baca:ketiak) manusia kerana terpaksa berhimpit-himpit, sebab bilangan bas aka van besar yang teramat terhad. Pilihan kedua ialah kita boleh naik kereta kuda dengan bayaran yang hampir sama tambang bas VIP coach dari KL ke JB. Seterusnya  kita perlu berjalan kaki sejauh hampir 1km untuk sampai ke Taj Mahal. Perlu melalui lorong-lorong yang pelik.

Di atas ini ialah gambar Taj Mahal dari pandangan sisi. Jarang orang ambil gambar dari sisi ini. Gambar ini diambil dari sebuah taman yang sangat anggun.

Betapa bersusah-payahnya si pengambil gambar ini untuk snap gambar kami untuk masukkan sekali Taj Mahal dome. Dari kiri Shashi( Nur Khadijah) Atikah, Saya, Shasha(Nur Aisyah, kembar Shashi) dan Rafidah

Gate keluar. Taman taman lagi. India ada banyak taman sebab semua rakyat india adalah pelakon. mereka amat gemar lepak di taman, sebijik macam dalam filem. Cuma saya pelik kalau semua mereka menyanyi, adakah semua mereka akan mempunyai suara standard macam Lata Mageshkar.

Ini adalah biri-biri di Agra. Kaitannya dengan Taj Mahal ialah, najis mereka digunakan sebagai baja organik untuk pokok-pokok bunga di Taman-taman sekitar Taj Mahal.

 

Tinggalkan Jawapan

