Mayyaclassic’s Weblog

marilah sama sama hindari kebosanan dalam hiduppp

Ketika Cinta Bertasbih April 1, 2010

Filed under: Aku suka Semua — mayyaclassic @ 6:08 am

Saya sudah selesai membaca novel Ketika Cinta Bertasbih Episod 1&2 dan Filem KCB2.  Ini catatan saya

– Saya  kecewa pada mulanya kerana macam tak habis je filem ni, ibaratnya, tengah sedap-sedap makan popcorn sambil tengok movie ni, tetiba popcorn tumpah kerana tertepis oleh tangan kanak-kanak chumil dan innocent di sebelah saya.  Sangat kecewa sebenarnya kerana jalan cerita sedang menarik, tiba-tiba habis. Oooo rupa-rupanya ada sambungan KCB 2. Tapi saya belum menonton KCB 2.

-Pelakon-pelakon dalam filem ni sangat berwajah sejagat, iaitu, tidak terlalu cantik macam bidadari ( atau terlalu cantik macam watak Aishah dalam Ayat-Ayat Cinta) dan tidak terlalu bermuka pecah tembok. Tidak terlalu handsome, sedap mata memandang. Karakter yang mempunyai wajah yang sangat cocok dengan watak. Contoh, Pelakon Utama, Azzam, sangat berwajah redup, tabah, sederhana, wajah yang sedikit tawadhuk. Dan karakter teman-teman serumah Fahri, sangat chumel dan sesuai sekali dibawa oleh mereka. Dengan saiz badan standard, tidak bersaiz pelakon yang biasanya perlu tinggi dan handsome. Tapi membawa lakonan yang amat mengesankan. Watak Anna Althofunnisa juga sangat sesuai dibawakan pelakon wanita itu. Lembut, tapi tegas, berwajah bujak juga. Dalam semua wajah pelakon, saya paling menyukai wajah Tiara. Teringin nak ambil si Tiara ni buat kakak ipar, tapi dah takder abang yang bujang.

– Saya tertanya-tanya adakah mereka pelakon professional atau sekadar berlakon untuk filem ini saja.

– Untuk novel pula, saya tertanya-tanya kenapa Habiburrahman El-Shirazi menamakan kesemua watak pelajar Malaysia dengan Wan. Contoh, Wan Aina.

– Saya kagum sekali dengan kelembutan bahasa yang ditutrkan dalam filem ini. Tidak seperti Indon-Indon yang menjual Bakso atau keropok lekor yang selalu kita jumpa di Malaysia. Kasar sekali bunyinya.

– Novel ini membuat saya tidak  ingin merasa urutan spa di Bali dan bershopping di Bandung, sebaliknya mahu meneroka Pulau Jawa dan melawat sistem pembelajaran di Pesantren(sekolah pondok) di sana. Amat unik.

– Melalui Novel, saya lebih mengenali Al-Azhar dan Kaherah serta Alexandria.  Serta keadaan di sana.Teringat kepada pensyarah saya semasa di UIA, Prof Nasir Abdul Rahman. Dia itu, Chinese totok. Keturunan Cina, berhijrah ke Malaysia kot, semua Islam, Mengajar History and Civilization, subjek yang merudumkan CGPA saya. Beliau itu selalu gila dan membuat gila. Tak pernah jumpa seorang lecturer yang menegur pelajarnya yang lambat masuk ke kelas dengan soalan, ” Why are you so late, pergi berak ah?”(sila baca dalam nada Phua Chu Kang) . Mahu kami pangil beliau dengan nama Nasir. Gelak ketawa pecah dalam kelas, memang kalau dia masuk raja lawak, yang lain sila undur diri. Kegemaran Nasir adalah bercerita tentang keindahan Alexandria. Penuh penghayatan. Kami terpinga-pinga.  Saya tak dapat bayangkan macam mana negara yang kering kontang berpadang pasir ada pantai sebegitu indah seperti diceritakan Nasir? Saya tak percaya. Hinggalah saya menonton KCB1.

– Dalam cerita ini, digambarkan keadaan sebenar keadaan penuntut di sana apabila tiba saatnya terasa gatal mahu bernikah. Tatkala seorang anak Adam itu mahu bernikah(sila jangan baca dengan nada berkhutbah), maka dia akan segera meminta teman-temannya carikan jodoh, atau melalui seseorang yang lebih senior, maka, akan dikhitbahkan( dipinangkan)  gadis itu, dan terus menikah di sana dengan surat berizin wali dari keluarga si gadis. Senang. Kenduri akan diuruskan oleh persatuan pelajar di sana. mudah. Tak perlu bercinta lama-lama. Sekali lagi saya teringatkan Nasir. Pekerjaan sampingan beliau adalah menjadi match maker, membawa balik budaya semasa beliau belajar di sana. Dia akan perkenalkan pelajar-pelajar yang muda mudi seperti kami dengan kawan-kawan dia yang seumur dengan dia. Dalam banyak-banyak matchmaking process ni, ada satu pasangan yang paling berjaya menurut saya.terdahulu. Si gadis, senior saya masa itu, umur 21, dan suami,Si doktor Mualaf,yang dibuang keluarga akibat memeluk Islam, dalam usia 50an. Setelah 2 tahun kawin dan dapat anak, si suami meninggal, bukan setakat meninggal dunia, tapi meninggalkan harta berkepuk-kepuk makan tak habis 4 keturunan, aset-aset berlambak-lambak. Maka, kakak senior saya itulah satu-satunya janda muda(23 tahun ) yang terpaling kaya yang saya pernah tahu.

– Dan cacatan terakhir, saya sampai bila-bila pun tak akan dapat menafikan bahawa novel ini adalah novel pembangunan jiwa terbaik.

 

One Response to “Ketika Cinta Bertasbih”

  1. Iwan Says:

    Saya Iwan Sunandar, dari Bandar Bandung, menyediakan service transportation pakage All In (Sewa Kereta, Upah Supir (Driver), Petrol, Parking & Tol) dan booking hotel (atas permintaan) untuk pelancong di Bandung, Jakarta & Puncak. Selain untuk shopping, Bandung, Jakarta & Puncak juga terkenal dengan tempat-tempat sightseeing yang indah dan wisata makanan yang sedap dengan harga yang sangat reasonable.
    For further info, please contact me at email / facebook : setiawantrans@gmail.com
    & sms/call : +6281221401090 or can sms/call at : 0173029722 (Bella, Cheras, Selangor)

    Company Travel Agen iwan 100% milik orang ISLAM


Tinggalkan Jawapan

