Mayyaclassic’s Weblog

marilah sama sama hindari kebosanan dalam hiduppp

Saya dan karier saya dalam industri berat November 25, 2009

Filed under: Aku suka Semua — mayyaclassic @ 8:34 am

Saya amat bersyukur kerana sekurang-kurang-kurangnya saya masih mempunyai pekerjaan despite of the economic downturn yang melanda negara-negara Asia. Walaupun pekerjaan saya ini melibatkan industri berat yang dipelopori 98% species jantan, tetapi saya tetap mengkagumi kerja saya-ah suka hati la saya nak syiok sendiri. Adakala terpaksa bergelumang habuk dan debu di quarry dan di plant, memakai safety shoes yang berat dan gedabak, memakai topi kura-kura yang men’senget’kan tudung, saya tetap suka. Sebab bidang ini teramat kontrast dengan apa yang saya belajar selama ini. No no no, saya bukanlah operator pengeluaran di kilang ni, jauh sekali engineer, tapi sebagai sebahagian dari pekerja kilang ni, saya tak terlepas daripada aktiviti melawat sambil mengotorkan baju-baju saya dengan noda-noda habuk yang bernilai $$$.

Tajuk ni, mengingatkan kembali macam mana mula-mula saya mendapat lamaran untuk bekerja di sini. Saya bertemu dengan Head of Business Developement sewaktu sedang terlibat sebagai pempamer di PWTC. Perbualan ni membawa kepada bertukar-tukar kad perniagaan, dan, nah, kalau sudah rezeki, beliau mempelawa saya menyertai syarikat ini. Sebulan kemudian, saya dipanggil temuduga, dan, dua minggu berikutnya saya sudah pun mendaftarkan diri di Head Office di Kelana Jaya. Dan sebulan kemudian office saya berpindah ke tempat yang lebih happening, Mercu UEM, KL Sentral.

Dalam pada itu, aktiviti-aktiviti travel sudah menjadi rutin hujung minggu saya. Jika saya tidak ke Plant di Perlis, saya akan ke Bahau negeri sembilan. Sampai la suatu hari saya terkuch kuch hota hai dengan seseorang di lapangan terbang Sultan Abdul Halim Sha. Dan seseorang itu kini milik saya. Dan saya milik dia.

Sekarang saya sudah berakar umbi di Perlis. dan aktiviti travel ni masih berjalan macam biasa. lots of fun.Ada kemungkinan saya akan kembali bekerja di Kuala Lumpur bermula awal tahun depan, saya tak kisah, asalkan kebajikan saya terjaga.

Di sini saya kongsikan beberapa gambar-gambar yang saya ambil 2 hari lepas semasa upacara Forklift Handover Ceremoby by UMW-Toyota. (Gambar yang tak berkaitan dengan forklift)

Menatang yang bergerak lambat macam siput ni adalah wagon yang membawa simen dari Perlis, ke Kuang, Selangor. Gambar ni nampak sangat klasik hanya disebabkan oleh wagon yang rupanya sangat buruk, macam muka pompuan kena simbah asid ngan huby dia sebab tak benarkan dia kawin lagi sorang.

Yang berdiri megah di balakang lori berkepala merahputih itu namanya silo-tempat menyimpan stok simen. cuba tuan tuan bayangkan berapa banyak simen yang ada di dalam 2 silo yang besar gedabak tu. Simpanan stok simen sebanyak tu akan habis hanya dalam masa seminggu kalau musim permintaan tinggi.

Dan, ni satu lagi wagon oren tertulis ‘your concrete partner’ tapi bakal digantikan denand caption ‘cementing nation building’ pula dalam dua tiga bulan ni.

Ni pulak adalah sebuah gunung buatan hasil longgokan batu batu hitam dan akibat tindakbalas hujan dan angin, terjadilah lurah lurah dendam dan alur alur tu.

And last but not least, the pictureque scene at the Bahau Plant which I like the most. This black stones is use as a basic material for black brick as per Istana Hitam above.

 

Tinggalkan Jawapan

