Mayyaclassic’s Weblog

marilah sama sama hindari kebosanan dalam hiduppp

Saya, kawan, kahwin dan makan Jun 4, 2009

Filed under: Aku suka Semua — mayyaclassic @ 9:08 am

Semalam hari rabu,. Saya sudah plan untuk bercuti sejak minggu lepas dan bos saya memberi pelepasan. Girangnya!! tetapi apabila mendapat berita yang bos saya tak masuk opis semalam, saya jadi tak best la plak, sebab, time dia takder di opis adalah time yang paling meriangkan untuk saya dan talibarut-talibarut saya yang lain.

Rini kawin hari rabu!!Hari keja. Tapi disebabkan semangat perkawanan yang jitu, saya dan beberapa kawan kawan lain ambil cuti untuk majlis tersebut. Malam pernikahan itu, saya hadiri bersama Miss Lin yang  sudah masam mukanya disebabkan terlambat, dan Encik Azirul si Raja Buah yang agak keberatan pergi memandangkan dia seorang saja makhluk lelaki yang pegi. Tak kira, saya heret jugak dia masuk kereta saya di depan mak ayahnya dan saya ikat beliau di tempat duduk depan dengan rantai besi(kalaulah saya dapat buat macam tu).

Siang harinya, tatkala matahari memacak di atas ubun-ubun, kami sampai ke rumah Puan Rini, kali ini bersama bakal Puan Fiza. Agenda penting saya sudah tentulah makan. Ayam, ikan kering goreng, kari ape tah, smabal belacan. Wowwi, mmg sedap. Rini memang jadi macam orang lain hari tu disebabkan mekap. Tapi masih lagi dengan lawak inteleknya. Tergelak saya mengingatkn tatkala ada seorang tetamu berstatus datin datang bersalam dengannya, dia berkata ” Eleh, dia tu datin ja, aku ni raja hari, lagi hebat no”. Anak2 dara dalam bilik tu gelak macam hantu raya sampai dijeling makcikmakcik yang sedang rancak bersidang di luar.

Selebihnya adalah berkenaan kawan-kawan. Kenduri ini sebenarnya merupakan satu majlis reunion tidak rasmi kawan-kawan lama saya. Inilah masanya syaa kembali bertemu Lin, Fiz, Rini, Fini, Shahril Izani, MAwarni, Palie dll. Saya amat teringin untuk berjumpa mereka. dan peluang ini tidak akan selalu datang.

Tapi dalam pada waktu makan itu,ada seorang kenalan lama saya. Sudah tentulah saya berbasi-basa bercakap dengannya. Tapi, saya menerima respon yang sangat pelik seperti:

Saya : Sekarang buat apa? kerja ka?

Puan S: Dok kat rumah ja(menjawab sambil tak memandang muka aku)

Fiza menyampuk: Kerja sama ngan saidatul laaa

Saya dalam hati: Eh, keja plak.tadi kata kat rumah

Saya bertanya lagi: Keja apa ngan Eton?

Puan S: Dok Umah ja laa

Saya lagi: Kat mana fiza?

Saya memandang muka fiza

Fiza: Buat tak tau ja( mungkin dlaam hati: tnaya la sendiriiii)

Saya dalam hati: Ceishhhh, macam haram, macam la aku nak tau snagat hang kerja apa. Pedulik hapa aku hang kerja apa pun, aku cuma nak tegor ja, nanti kata aku sombong pulak, menyampahnyaaaa dengan orang-orang macam ni(saya menjeling dan terus makan nasik aku tanpa bercakap dengan sesapa sepatah haram pun lepas tu)

Tetiba

Maslin: Err, haha(gelak plak dia) I know u feel uneasy

Saya : Err kind of

MAslin: Aku tau pasai pa, kita bincang dalam kereta nanti. haahahah

Saya: Haahahaa.

Rupanya ada orang memerhati perbuatan dan tingkahlaku saya, kawan rapat saya amat maklum bahawa saya tidak sukakan komunikasi yang kurang lancar. Dan saya tidak suka orang yang tidak penting hatta bernilai sekupang pun menjadi berahsia dnegan saya. Apa kejadahnya rahsia-rahsia macam la saya nak buat bancian. Kesimpulannya, saya tidak suka komunikasi sehala yang tak lancar.

Makan lagi. Selepas balik dari rumah Rini, kami ke padang besar, makan lagiiii. Yae Yea, bihun sup dan Tom Yam yang sangat sedap dengan ABC yang sangat nyaman. Itulah signature dish padang besar yang memang tak akan kalah kalau masuk mana-mana pertandingan rasa masakan sedap.

Ok sekian.

 

Tinggalkan Jawapan

