Mayyaclassic’s Weblog

marilah sama sama hindari kebosanan dalam hiduppp

aku dan cik entrepreneur Ogos 13, 2008

Filed under: Aku suka Semua — mayyaclassic @ 4:50 am

aku nak blajaq wat cupcake la”, kata Paan bersungguh sungguh kepada aku waktu kami YM tadi-mencuri tulang cicicicci.thats the point. kita kena berusaha untuk menjadi ushawan dan mesti berusaha bermati-matian. “nanti klu kakak aku dapat tender kawen, aku bleh wat cupcake”, sambung paan lagi. mata aku dah terbuntang, “o klu camtu, aku nak amik tender wat caramel lah, aku rasa caramel aku tu bleh di marketkan“..aku plak menambah. Yes!! aku sebenarnya ada kemahiran wat caramel, so aku mesti guna kemahiran ni untuk jadi usahawan.

Adakah aku berangan?

aku rasa tidak, aku sedang menuju ke impian tersebut.. sebenarnya sejak zaman sekolah lagi aku dah mula buat bisnes macam macam. mungkin sebab semangat mak aku meresap dalam diri aku kot, mak aku selalu berniaga barang2 kampng yang macam2, at least dapat la jugak duit belanja sekolah kami 7 beradik, n sebelum aku lahir, mak aku mmg buka kedai pun, tapi tutup setelah pindah rumah.

Berikut adalah bisnes yang penah aku wat dulu2:

1. Jual Asam, kerepek dan jeruk masa sekolah rendah- masa tu 1 seposen jer, aku aktiv berniaga sampai darjah 6

2- Barang permainan- yang ni kami beli barang mainan yng kecik2 tu then repact balik dengan gula2. jual 1 bungkus 50sen.maser ni aku jual dengan Allayarham sahabat baik aku Ma’own/Mohd Khairul Anwar Yahya, yang kembali ke Rahmatullah pada 20 Mac 1995.

3. Jual keropok maser perhimpunan PAS.haha. maser tu aku ngendeng mak aku jual makanan berat. dapat duit tu, untung semua mak aku bagi kat aku.

4. Jual kangkung yang aku tanam sendiri dengan anim( sepupu aku). haha yang ni mmg usaha aku 100%.

5. Ikut mak aku jual dodol n kerisik- yang ni best giler sbb banyak untung maaa.

6. Selain tu maser sekolah rendah jugak aku buat bisness sticker ngan abang aku. abang aku terer buat sticker and aku plak marketkan kat kawan2. sticker ni ada tulisan nama n besanya depa lekatkan kat pencil box.

7. Jual asam and french roll masa sekolah menengah. yang ni aku guna modal sendiri and duit tu digunakan untuk pi camping.kiranya klu ader camping jer aku akan  buat bisness la.

8. Maser kat U plak aku stat berniaga brooch. yang ni pon untung giler tapi kena rajin dan bersemangat untuk pi bilik ke bilik dan jual bender ni. alhamdulillah raya aku amat lumayan pas jual brooch ni kat u.Selain t aku jugak jual jeans and jersi tak ori tapi ok yang aku amik dari my hometown..yang ni berdasarkan permintaan.

9. Jual Caramel- ni aku paling tak akan lupa la. aku bukan setakat jual tapi aku sendiri yang masak bender ni dengan lynn kawan aku. imaginela kami dok kat kolej, tapi kami beli dapor gas mini and pinjam periuk kukus member aku nak wat bender nih. haha. teringat maser mak guard lalu kat bawah bangunan(aku tingkat 1 jer), terus kami sembunyi peruik yang masih menggelegak tu bawah katil..kebetulan maser ni ader cita jepun tajuk dia My Boss,My Hero, yang menggambarkan keenkan caramel, apa lagi sangat laku..

10. Last sekali ialah bisnes melukis potrait. tapi yang ni paling tak aktiv la, berdaarkan permintaan- setakat yang aku aktif melukis ni sebenaqnya baru 3 org nagi kepercayaan kat aku untuk lukis potrait, yang lain tu semua nak ngendeng2 nak mintak lukisan aku hahaha. tapi aku dah stop melukis pada tahn 2006 disebabkan masalah yang tak dpaat dielakkan.

setiap kejayaan bermula dengan angan-angan

 

Tinggalkan Jawapan

