Mayyaclassic’s Weblog

marilah sama sama hindari kebosanan dalam hiduppp

kenapa kita perlu berfikir Mei 26, 2008

Filed under: Aku suka Semua — mayyaclassic @ 5:39 am

menurut De Bono, dalam buku thinking Coursenya, berfikir bermaksud satu operasi yang deliberate( dalam BM apa eh). maknanya berfikir adalah sesuatu yang semua org boleh bat sbb dia adalah deliberate, dan bukannya satu sistem yang dimliki oleh sesetengah makluk ja( makhluk tuhan paling seksi).

pulak tu, menurut de Bono lagi manusia ni diberi 2 pilihan, sama ada untuk menjadi genius lantas sebab kegeniusannya dia malas nak berfikir lagi.Orang genius ni dia da x nak fikir lagi secara creatif sebenarnya, apa yang dia fikir adalah hanya macammana nak buktikan fakta org lain slah dan fakta dia sorang jer yang betul, so that org akan accept dia sbg genius sbb ideanya diterima dan idea org lain ditolak( ha point ni mengingatkan aku pasal Sufiah budak genius tu, akibat x berfikirlah dia jagi lagu tu, dia try membuktikan yang ayah dia salah sbb tu dia memberontak sekarang. padahal dengan akal fikiran manusia dalam umor cam dia tuh dah ble berfikir baik buruknyer bertelanjang bulat and siarkan kat tenet. orang kafir laknatullah masih ada yang pun malu nak wat cenggitu).

Pilihan kedua ialah manusia ni dikrniakan akal yang sama ja – biasa biasa ja, then dia guna kan akal dia untuk develope satu style of thinkung yang berjaya menjadikan dia bukan sahaja bijak malah membuat sesuatu keputusan yang baik dalam hidupnye. menrut de Bono pilihan kedua inilah yang patut dipilih manusia, di mana memreka menggunakan reasoning mereka untuk merubah idup. bukankan Allah telah berfirman dalam AlQuran yang masuk dia lebih krang berbunyi, Allah tidak akan mengubah nasib sesebuah kaum itu melainkan mereka yang mengubahnya sendiri.. pikir- pikir lah yerrr.

 

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s